IT sivuston haku

IT sivujen etusivu: https://wiki.lamk.fi/display/it

Skip to end of metadata
Go to start of metadata

IT-palveluihin liittyvät uutiset ja tiedotteet

Raindance sekä Webtallennus -palvelimissa on tietoturvapäivityksiin liittyvä huoltokatko keskiviikkona 13.9. kello 16:00 alkaen. Katkon arvioitu päättymisaika on kello 17:00.

LAMKin verkkoyhteyksissä tapahtui tänään katkos klo 13:55 - 14:50.

Katkos aiheutui tietoliikennetoimittaja DNA:n konesalin sähköongelmista ja se vaikutti laajalti LAMKin IT-palveluihin. 

LAMKin yhteydet toimivat jälleen ja palvelut ovat pääosin käytettävissä.

REPPU-palvelimessa suoritetaan palvelimen huoltotöitä Torstaina 03.08.2017 klo 08:00 - 12:00

 

HUOM! Huoltotyön aikana REPPU ei ole käytettävissä.

 

 

LAMKissa on nyt käytössä kaksi WLAN-verkkoa, joista EDUROAM on tarkoitettu BYOD-laitteille, kännyköille ja opiskelijoille sekä LAMKin ulkopuolella käytettäväksi. 
Vain LAMKin toimipisteissä kuuluva LAMK-verkko on tarkoitettu pääasiassa henkilökunnan ja opetuksen kannettaville. Kummatkin verkot ovat kuitenkin kaikkien käytettävissä.

Erona näissä verkoissa on se, että LAMK-verkosta on pääsy henkilökunnan tietokoneilta myös sisäverkon palveluihin (Raindance, WebTallennus, OJO, ym.)
myös ilman VPN ohjelmaa kun taas Eduroamia käytettäessä tätä pääsyä ei ole edes VPN käyttäjillä kun ollaan LAMKin Eduroamissa.
Muiden koulujen Eduroamia käytettäessä ja VPN yhteyden ollessa päällä pääsy LAMKin sisäverkon palveluihin kuitenkin toimii.

Henkilökunnan suositellaan käyttävän pääasiassa LAMK nimistä langatonta verkkoa.

Huom. Mastonet-verkon nimi vaihtuu LahtiFreeWifi-nimiseksi viikolla 26 LAMKin ja Salpauksen toimipisteissä.

Verkkokauppa-palvelimessa suoritetaan palvelimen huoltotöitä Keskiviikkona 14.06.2017 klo 16:00 - 16:30

HUOM! Päivityksen aikana Verkkokauppa ei ole käytettävissä.

Olemme saaneet jonkin verran palautetta tällä hetkellä käytössä olevan DircetAccess VPN ohjelman pätkimisestä ja olemme ottamassa käyttöön uutta VPN ohjelmaa. Uusi VPN on tällä hetkellä pilotointi vaiheessa. Jos haluat uuden VPN:n pilotointiin mukaan, niin ota yhteyttä servicedesk@lamk.fi tai selaimella servicedesk.lamk.fi kautta niin asennamme uuden VPN:n koneellesi.

REPPU-palvelimessa suoritetaan palvelimen huoltotöitä Tiistaina 27.06.2017 klo 06:00 - 16:00


HUOM! Huoltotyön aikana REPPU ei ole käytettävissä.

LAMKin henkilökunnan tietokoneissa on otettu käyttöön pakotettu uudelleenkäynnistys Windows päivitysten yhteydessä. Pakotettu uudelleenkäynnistys on katsottu tarpeelliseksi tietoturvan kannalta. Windows päivitykset sisältävät usein kriittisiä tietoturvapäivityksiä ja näiden saaminen kaikkiin henkilökunnan tietokoneisiin halutaan varmistaa koneiden uudelleenkäynnistyksellä.

Kun tietokone lataa ja asentaa uusimmat Windows päivitykset, tulee käyttäjälle näkyviin 6 tunnin ajastin jonka aikana tietokone täytyy käynnistää uudelleen. Ajastimen saa piilotettua mutta viimeiset 180 minuuttia se on koko ajan näkyvissä. Jos käyttäjä ei ole käynnistänyt tietokonetta uudelleen tässä ajassa, tietokone käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Microsoft Office -ohjelmistossa on korjaamaton haavoittuvuus, jota yritetään aktiivisesti käyttää hyväkseen. Haavoittuvuuteen ei ole korjauspäivitystä, mutta sen hyväksikäyttö voidaan estää ottamalla käytöön Suojattu näkymä (Protected View).

LAMKin koneissa Suojattu näkymä on oletuksena päällä Officessa. Suosittelemme tarkistamaan niin koti kuin työkoneistakin kyseisen asetuksen voimassaolon.

Ohjeet Suojatun näkymän käyttöönottoon: https://support.office.com/en-us/article/What-is-Protected-View-d6f09ac7-e6b9-4495-8e43-2bbcdbcb6653#bm5

Lisätietoja: https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/haavoittuvuudet/2017/haavoittuvuus-2017-014.html

AHA-järjestelmässä päivitys ma 10.4. klo 16 alkaen. Ohjelmaa ei suositella käytettävän tuolloin.

Sähköpostiin on tullut "Tilin vahvistaminen"-viestejä. Viestissä olevaa "Klikkaa tästä tarkistaa tilisi"-linkkiä EI SAA avata, koska kyseessä on ns. urkintaviesti. Poista viesti sähköpostistasi.

Winhassa on käyttökatkos keskiviikkona 22.3. kello 15-16 versiopäivityksen vuoksi. Tuona aikana WinhaPro, WinhaWiivi ja WinhaWille eivät ole käytettävissä.

WIKI-palvelimessa suoritetaan ohjelmistopäivityksiä Keskiviikkona 01.03.2017 klo 16:00 - 17:00

 

HUOM! Päivityksen aikana WIKI-palvelin ei ole käytettävissä.

 

 

   DNA:n runkokytkin on rikkoutunut ja sen vuoksi tietoliikenneyhteydet ovat menneet poikki. DNA:n vasteaika huollolle on 8 tuntia (virka-aikana), joten katkos voi kestää huomiselle iltapäivälle. Salpaus hoitaa asiaa DNA:n kanssa.
Älypuhelimella, missä on dataliittymä voi jakaa verkkoa omalle kannettavalleen (asetukset/ internet yhteyden jakaminen)  hätätapauksessa.  

17.2.2017 Hoitajankadulla ollut tietoliikennekatkos johtui DNA:n kuituyhteydessä olleesta viasta, minkä DNA sai korjattua perjantaina klo 15:30.

Käyttökatkos koskee koko LAMKia ja sen aikana  ainoastaan kirjautuminen työasemille ja internetin käyttö onnistuvat, muut järjestelmät eivät ole käytettävissä.

Tämä tarkoittaa, että mm. levypalvelut, verkkolisenssit, hallinnon järjestelmät, Reppu, tulostuspalvelut jne. eivät ole ole katkoksen aikana käytettävissä.

Käyttökatkon aikana tehdään mittavia huoltotoimenpiteitä, mitkä parantavat jatkossa järjestelmien vikasietoisuutta.

Käyttökatkos alkaa perjantaina 3.2 klo 18:00 ja päättyy viimeistään maanantaina klo 06:00.

Pahoittelemme katkoksesta aiheutuvia häiriöitä.

 

IT Service disruption at Friday 3.2 18:00 between Monday 6.2 06:00

During that IT Service disruption only sign in LAMK´s computer and internet using are available.
It means that for example L- and X- storage, network licenses, Reppu, printing etc.  doesn’t work.

We apologise for the inconvenience.

  • No labels